top of page

שוודיה- שביל המלכים והזוהר הצפוני

מאת: אורי ברמן ויעל נוי


שביל המלכים, או בשוודית kungsleden הינו שביל החוצה את לפלנד השוודית מצפון לדרום, אורכו 400 ק"מ ולוקח כחודש לצעוד את כולו. לצערנו חופשת הסמסטר והחסכונות אותם צברנו במהלך שנת הלימודים בתור זוג סטודנטים לביולוגיה ימית לא הספיקו כדי לצעוד אותו במלואו אז נאלצנו להסתפק בשבוע אחד מתוכו.

אז מתי אפשר לצאת לדרך המלכים? שיא העונה הינה ביולי אוגוסט בשיא הקיץ. אנחנו יצאנו אליו בספטמבר, לקחנו סיכון קל עם מזג האוויר אך נהנו משביל פחות צפוף ומצבעי שלכת בגוונים של צהוב וכתום.

למי השביל מתאים? שוודיה אינה מדינה הררית במיוחד והשביל מתוחזק ומסומן היטב מה שמאפשר לאנשים מכל הגילאים להנות מהשביל. השביל כולל בקתות רבות (בתשלום) וניתן ללכת מקטעים של עד 20 ק"מ מבקתה לבקתה ולפעמים אף פחות. למי שמעדיף לינה תחת כיפת השמים (בחינם) החוק השוודי מאפשר הקמת אוהל בכל מקום בו תחפצו כל עוד אינך נמצא בשטח פרטי, כלומר ניתן להקים אוהל לכל אורך השביל.

אנחנו ישנו את כל הלילות בבקתות ולא הינו מוותרים על לינה בהן היות והן מספקות חוויה ייחודית בפני עצמה. בבקתות אין חשמל, קליטה או אינטרנט כך שתחושת הניתוק אינה מופרעת. בבקתות אין מים זורמים ויש למלא דליים ממקור מים קרוב. בשעות החושך נרות רבים מאירים את חלל הבקתה באור רומנטי ומרגיע. בבקתות אין חדרים פרטיים, אלא חדר אחד משותף עם מיטות קומותיים שכל אחד מקבל מיטה. השירותים ממוקמים מחוץ לבקתה, לרוב ליד נקודת נוף עוצרת נשימה. בחלק מהבקתות יש אפילו סאונה אליה נהוג להיכנס ערומים (יש שעה נפרדת לגברים, נשים וכמו כן שעה מעורבת). כשמרגישים שלא ניתן לשאת את החום ניתן לצאת לטבול במי נחל או אגם קפואים ולחזור לסאונה להתחמם מחדש. שביל המלכים מוכר מאוד בקרב קהילת המטיילים ופגשנו לאורכו אנשים רבים מכל העולם מה שהוסיף לבקתות חוויה חברתית ותרבותית עבורנו.


בכל בקתה יש אחראי בקתה, האחראים הינם מתנדבים שוודים מקסימים, רובם מבוגרים ומעבירים תקופה בבקתה המבודדת, דואגים לה, עוזרים בתכנון המסלול ואחראים על רישום המטיילים. בחלק מהבקתות אפשר למצוא חנות קטנה המצוידת באוכל וציוד טיולים, המבחר מצומצם אך מאפשר להצטייד במהלך המסלול.

במהלך ההליכה עוברים דרך יערות בחלקים הנמוכים של הטרק וטונדרה שוודית הכוללת צמחיית עשב נמוכה בחלקים המעט יותר גבוהים. מקורות מים טובים לשתייה קיימים בשפע לאורך המסלול ומיותר לסחוב יותר מליטר וחצי. יש שפע אגמים, מפלים ונחלים ומכולם ניתן לשתות ללא חשש.


איילי צפון רבים מסתובבים חופשי לאורכו של המסלול וכמעט כל מי שיוצא לטרק יזכה לראות אותם. אזור זה של העולם הינו צפוני ביותר ולכן יש שעות אור רבות במהלך היום, מה שמאפשר הליכה נעימה ועצירות מרובות מבלי חשש להיכנס לשעות החשיכה. חלק מסוים של המסלול מחייב חציית אגם בסירה, כאשר ניתן לשוט בסירת מנוע עם אחראי הבקתה (בתוספת תשלום כמובן) או לחתור בסירת עץ עם משוטים (חינם כמובן). מסיבות של תקציב וחוויה כאחד החלטנו ללכת על האופציה הזולה, סירת המשוטים, שהסתברה כחוויה נהדרת ומומלצת, בתנאי שתנאי מזג האוויר באגם מאפשרים זאת.

התמזל מזלנו וזכינו לדובדבן שבקצפת. באחד הלילות הקרים והבהירים יצאנו מהבקתה ולהפתעתנו הופיע מולנו בשמי הלילה הזוהר הצפוני, רוקד מולנו על רקע השמיים השחורים וצובע אותם בגוונים מיוחדים של ירוק. מדהים.

אומנם שנינו טילנו לא מעט וזכינו לראות חלקים רבים ומיוחדים של העולם אך שוודיה היית בהחלט חוויה יוצאת דופן.


תודה רבה לאורי ויעל שחלקו איתנו את המסע המרתק



bottom of page